-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:573 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا لقمان پيامبر بود؟
در قرآن دليل صريحي بر اينكه او پيامبر بوده است، يا يك فرد حكيم ، وجود ندارد، ولي لحن قرآن در مورد لقمان نشان ميدهد، كه او پيامبر نبود، زيرا در مورد پيامبران سخن از رسالت و دعوت به سوي توحيد و مبارزة با شرك و انحرافات محيط و عدم مطالبه اجر و پاداش و نيز بشارت و اندرز در برابر امّتها معمولاً ديده ميشود، در حالي كه در مورد لقمان هيچيك از اين مسائل ذكر نشده ، و تنها اندرزهاي او كه به صورت خصوصي با فرزندش بيان شده ( هر چند محتواي آن جنبه عموميدارد) آمده است و اين گواه بر اين است كه او تنها يك مرد حكيم بوده است .



در حديثي از پيامبر گراميچنين نقل شده «حَقَّاً اَقُولُ لَمْ يَكُنْ لَقُمانَ نَبياً وَلكِنْ كانَ عَبْداً كَثير الْتَفَكُّرِ ، حَسَن الْيَقيِنِ ، اَحَبَّ اللهُ فَاَحَبَّهُ و مَنَّ عَلَيه بِالْحِكَمَةِ ...» [به حق ميگويم كه لقمان پيامبر نبوده، ولي بندهاي بودكه بسيار فكر ميكرد، ايمان و يقينش عالي بود، خدا را دوست ميداشت و خدا نيز او را دوست داشت ، و نعمت حكمت به او ارزاني فرمود... .]



در بعضي از تواريخ (قصص قرآن در شرح حال لقمان) آمده كه لقمان غلاميسياه از مردم سودان مصر بود و با وجود چهره نازيبا ، دلي روشن و روحي مصفّا داشت ، او از همان آغاز به راستي سخن ميگفت و امانت را به خيانت نميآلود، و در اموري كه مربوط به او نبود دخالت نميكرد.



بعضي از مفسّران احتمال نبوت او را دادهاند، ولي چنانكه گفتيم هيچ دليلي بر آن نيست، بلكه شواهد روشني بر ضد آن داريم (تفسير 17/44)








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.